DEVELOPMENT OF THE LEAN SIGMA PHILOSOPHY INTEGRATED TO PEOPLE MANAGEMENT IN THE PRODUCTION ENVIRONMENT OF A COMPANY IN THE AUTOMOTIVE SECTOR
DOI:
https://doi.org/10.51923/repae.v9i1.291Keywords:
Lean Manufacturing, Six Sigma, People ManagementAbstract
This article aims to integrate people management with the Lean Six Sigma philosophy, through the DMAIC method in an environment where the S.P.A.C.E tool is constantly applied. The methodology sought to diagnose what were the impacts that the Lean Six Sigma philosophy, through the DMAIC system in line with the S.P.A.C.E tool, caused in the productive sector. This diagnosis was made by carrying out a case study and quantitative data analysis carried out with a group of twenty-five people in the Press sector of company X, located in a metropolitan region of Vale do Paraíba Paulista, North Coast. The DMAIC provides a more tangible and complete view of the production process, and given this situation, it is concluded that the Lean Six Sigma method with people management, especially the S.P.A.C.E tool, has brought several benefits, among which we can mention: of human capital, contribute to the creation of a healthy and balanced organizational environment, generating greater proximity between leaders and employees.
Downloads
References
Albreacht, K. (2007). Inteligência Social. São Paulo: Pearson.
Andersson, R., Eriksson, H., & Torstensson, H. (2006). Similarities and differences between TQM, six sigma and lean. The TQM Magazine, v. 18, n. 3, p. 282–296. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949. Acesso em: 10 abr. 2022.
Andrade, M. M. (2009). Introdução à Metodologia de Trabalho Cientifico. 9ª. ed. São Paulo: Atlas.
Ávila, L. V., & Stecca, J. P. (2015). Gestão de pessoas. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria, Colégio Politécnico, 48. http://estudio01.proj.ufsm.br/cadernos_cooperativismo/terceira_etapa/arte_gestao_pessoas.pdf. Acesso em: 24 jun. 2022.
Brun, A. (2011). Critical success factors of Six Sigma implementations in Italian companies. International journal of production economics, 131(1), 158-164. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1108/09544780210416702>. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949. Acesso em: 10 abr. 2022.
Cakmakci, M. (2009). Process improvement: performance analysis of the setup time reduction-SMED in the automobile industry. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 41(1), 168-179. Apud in Emerenciano, M. A. M. J., Dantas, M. M., & Lopes, R. S. Aplicação da metodologia smed para redução do tempo de setup em uma indústria de bobinas plásticas. Xxxvii encontro nacional de engenharia de producao. Joinville, SC, Brasil, 10. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_238_383_31345.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2022.
CECHIN, Débora Paula Borges de Oliveira & CECHIN, Adriano. (2018). Avaliação Qualitativa das ferramentas Leansigma: Estudo de Caso em uma Empresa Automobilística. cap. 10 pag 99-106: In SOLIANI Duarte Rodrigo Gestão da Produção em Foco. Volume 12 Belo Horizonte: Poison.
Cervo, A. L., Bervian, P. A., & Silva, R. D. (2007). Metodologia científica.
Chiavenato, I. (2003). Introdução à teoria geral da administração. Elsevier Brasil.
Chiavenato, I. (2010). Gestão de Pessoas. 3. ed. Rio de Janeiro: Elseiver.
Crosby, P. B. (1990). Qualidade é Investimento. 3ª. ed. Rio de Janeiro: José Olimpio.
Oliveira, N. C. D., Bandeira, S., & Pitanga, A. V. (2019). O conceito de empatia sob a perspectiva da psicologia contemporânea. Repositório Institucional da Associação Educativa Evangélica (AEE), 1-16 Disponível em: http://repositorio.aee.edu.br/bitstream/aee/8140/1/O%20conceito%20de%20Empatia%20sob%20a%20perspectiva%20.pdf. Acesso em: 17 jun. 2022.
Da Silva, M. C. F. Maciel. E. W. B. D. (2011). Lean Six Sigma: Uma Metodologia de Gestão para Otimizar de Processos. Abrepo: Biblioteca: Enegep 2011. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2011_TN_STP_135_861_18265.pdf. Acesso em: 12 mar. 2022.
Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949 >. Acesso em: 24 jun.2022.
Eickes, G. A. (2001). Revolução Seis Sigma: O método que levou a GE e outras empresas a transformar processos em lucro. Tradução: Dr. Reynaldo Cavalheiro Marcondes. Rio de Janeiro: Campus.
Emerenciano, M. A. M. J., Dantas, M. M., & Lopes, R. S. Aplicação da metodologia smed para redução do tempo de setup em uma indústria de bobinas plásticas. Xxxvii encontro nacional de engenharia de producao. Joinville, SC, Brasil, 10. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_238_383_31345.pdf>. Acesso em: 12 mar. 2022.
Faveri, F. D. (2013). Identificação dos desperdícios de um serviço de emergência com a utilização da metodologia lean thinking. Disponível em: http://biblioteca.asav.org.br/vinculos/00000c/00000c03.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
Gil, A. C. (2010). Como elaborar Projeto de Pesquisa. 4ª. ed. São Paulo: Atlas.
Hansen, R.C. (2006). Eficiência global dos equipamentos: uma poderosa ferramenta de produção/manutenção para o aumento dos lucros. Porto Alegre: Bookman.
Knechtel, M. R. (2014). Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes.
Liker, J. K. (2006). O modelo Toyota: 14 Princípios de gestão do maior fabricante do mundo. 2ª. ed. Porto Alegre: Bookman.
Lima, E. C. O. (2014). OEE: Utilizando os Conceitos para Medira a Eficácia de uma Equipe de Manutenção. X Congresso Nacional de Excelência em Gestão. Disponível em: https://www.inovarse.org/sites/default/files/T14_0334_3.pdf. Acesso em: 17 fev. 2022.
Longo, R. (1996). Gestão da Qualidade: Evolução Histórica, Conceitos Básicos e Aplicação na Educação. São Paulo: Ipea.
Lima, D., & Marcato, R. (2015). Otimização do layout produtivo através de simulação computacional em uma empresa do setor moveleiro. ENEGEP–ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 35. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STP_216_273_28454.pdf. Acesso em: 12 mar. 2022.
Marques, J. R. (2019). Conheça Algumas Ferramentas Essenciais de Gestão de Pessoas. ibc coaching. Disponível em: https://www.ibccoaching.com.br/portal/rh-gestao-pessoas/conheca-algumas-ferramentas-essenciais-de-gestao-de-pessoas/. Acesso em: 24 jun. 2022.
Mascarenhas, A. (2015). Gestão Estratégica de Pessoas. São Paulo: Congage Learning.
Mello, C. H. P. (2011). Gestão da Qualidade. São Paulo: Pearson.
Moosa, K., & Sajid, A. (2010). Critical analysis of Six Sigma implementation. Total Quality Management, 21(7), 745-759. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/14783363.2010.483100. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949 >. Acesso em: 24 jun.2022.
Nabhani, F., & Shokri, A. (2009). Reducing the delivery lead time in a food distribution SME through the implementation of six sigma methodology. Journal of manufacturing technology Management. http://dx.doi.org/10.1108/17410380910984221. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949 >. Acesso em: 24 jun.2022.
Näslund, D. (2008). Lean, six sigma and lean sigma: fads or real process improvement methods?. Business process management journal. http://dx.doi.org/10.1108/14637150810876634. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949 >. Acesso em: 24 jun.2022.
Rebelato, Marcelo Girobo; et al. (2014). Implantação da Metodologia Lean Seis Sigma: Estudo de Caso em uma empresa Industrial. Abrepo: Biblioteca: Enegep2014. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2014_TN_STP_195_107_24912.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.
Rodrigues, J. N. et al. (2005). 50 Gurus Para o Século XXI. 1. ed. Lisboa: Centro Atlântico.
Salah, S., Rahim, A., & Carretero, J. A. (2010). The integration of Six Sigma and lean management. International journal of lean Six Sigma. Rebelato, Marcelo Girobo; et al. (2014). Implantação da Metodologia Lean Seis Sigma: Estudo de Caso em uma empresa Industrial. Abrepo: Biblioteca: Enegep2014. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/enegep2014_TN_STP_195_107_24912.pdf. Acesso em: 20 mar. 2022.
Sharma, A. Moody, P. E. (2003). A Máquina Perfeita; como vencer na nova economia produzindo com menos recursos. Trad. Maria Lúcia G. Leite Rosa. 1. ed. São Paulo: Prentice Hall.
Siqueira, M. A. (2009). Campos Causa & Efeito: Retorno em dose dupla. Boletim Siqueira Campos ano XII - nº 24, Pág 1-2. Porto Alegre.
Snee, R. D. (2000). Impact of Six Sigma on quality engineering. Quality Engineering, 12(3), 9-14. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949 >. Acesso em: 24 jun. 2022.
Su, Chao-ton et al. (2006). Improving service quality by capitalising on an integrated Lean Six Sigma methodology Tai-Lin Chiang Che-Ming Chang. Science, v.2, n.1, p. 1-22. http://dx.doi.org/10.1504/IJSSCA.2006.009367. Apud in Drohomeretski, E., da Costa, S. E. G., de Lima, E. P., & da Silva, W. V. (2016). Fatores críticos para o sucesso do seis sigma: um levantamento do impacto do tempo de empresa e do treinamento na indústria alimentícia. Revista Produção Online, 16(2), 475-498. Disponível em: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1949 >. Acesso em: 24 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.14488/1676-1901.v16i2.1949
Womack, J.P, Jones, D.T. (2006). Soluções Enxutas: Como empresas e clientes conseguem juntos criar valor e riqueza. Rio de Janeiro: Campus.
Womach, J. P.; Jones, D. T.; Ross, D. (1992). A máquina que Mudou o Mundo. 5. ed. Rio de Janeiro: Campus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Érik Leone Luciano, Prof. Dr. Rosinei Batista Ribeiro, Charles Cristian da Silva Costa, João Gabriel Rubez da Costa, Prof. Dr. Marcilio Farias da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - No comercial - Sin derivaciones 4.0 Internacional
1.O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
2.O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
3.A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
4.É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigos às normas da publicação.
1.1 Copyright Statement
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivers 4.0 International license.
1. The author (s) authorize the publication of the article in the journal;
2. The author (s) warrant that the contribution is original and unpublished and is not in the process of being evaluated in other journal (s);
3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s);
4. The editors are entitled to make textual adjustments and to adapt the articles to the standards of publication.