DEVELOPING SOFT SKILLS OF MANAGEMENT UNDERGRADUATES THROUGH THEATER-EDUCATION

Authors

  • Leonel Tractenberg UERJ/Professor Associado
  • Clarisse Soares Leite de Andrade Cri.ato Education / Founder
  • Renata Kurtz Rio de Janeiro State Univeristy / Professor

DOI:

https://doi.org/10.51923/repae.v10i3.377

Keywords:

mangagement education, soft skills, theatre education

Abstract

Objetivo: descrever as contribuições de uma oficina teatral para o desenvolvimento de competências socioemocionais de alunos de cursos de graduação em Administração. Originalidade/valor: a formação atual do administrador requer o desenvolvimento de competências socioemocionais. Apesar de pouco presentes nos currículos de graduação, as técnicas e exercícios provenientes de abordagens do teatro-educação podem contribuir significativamente para esse desenvolvimento. Desenho/Metodologia: o artigo descreve o desenho didático e avaliação dos resultados da oficina, esta última a partir da triangulação metodológica e de dados (observação participante da professora, registros das discussões ao final de cada encontro e respostas dos alunos ao questionário de avaliação da oficina). Resultados: a oficina possibilitou a vivência de situações e papéis que demandam o exercício de habilidades sociais, de forma lúdica e reflexiva. De modo geral, cumpriu seus objetivos e foi bem avaliada pelos estudantes. As discussões subsequentes às vivências possibilitaram a reflexão crítica sobre atitudes e comportamentos dos outros e de si mesmo. Como sugestões para novas oficinas, verificou-se a necessidade de uma intervenção de maior duração, com mais ênfase nas habilidades de liderança, criatividade e assertividade; a necessidade de aprimorar os instrumentos de avaliação; e avaliar a influência da oficina no desempenho profissional de longo prazo. Contribuição/Implicação: A inserção de atividades de teatro-educação no ensino de graduação em Administração, como as propostas por esta oficina, pode contribuir para o desenvolvimento de competências socioemocionais.

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Author Biographies

Clarisse Soares Leite de Andrade, Cri.ato Education / Founder

Master's degree in Business Management with a focus on Organizational Behavior from FGV. Bachelor's degree in Administration from EBAPE - Fundação Getúlio Vargas (2011) and professional training in Theater from CAL (2007). Currently a professor of "Theater Workshop: Developing Soft Skills" at EBAPE - Fundação Getúlio Vargas and a consultant in behavioral areas. Experienced in Education, with an emphasis on Teaching Methods and Techniques. Former Recruitment and Selection Analyst at Michael Page (2013-2014).

Renata Kurtz, Rio de Janeiro State Univeristy / Professor

Ph.D. in Business Administration from PUC-Rio (Research Area: Innovation, Knowledge, and Organizational Learning); Master's degree in Business Administration from PUC-Rio (2005); MBA IAG Master in Management and HR from PUC-Rio (2002); Bachelor's degree in Psychology from UFRJ. Associate Professor at the Faculty of Administration and Finance at UERJ; Professor at the Department of Administration/IAG, PUC-Rio. Managing Partner at Livre Docência Tecnologia Educacional, author and instructor of the course "Theory and Practice of Online Teaching," which trains teachers from educational institutions and professionals in corporate education in public and private companies. Permanent faculty member of the Professional Master's Program in Controllership and Public Management at the State University of Rio de Janeiro. Permanent faculty member of the Academic Master's Program in Accounting Sciences at the State University of Rio de Janeiro. Permanent faculty member of the Academic Master's and Doctoral Program for Innovation - MAI DAI from the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). Certified Mindfulness Instructor (MTI) and LEGO® SERIOUS PLAY® methodology trainer. Has taught undergraduate, graduate, and extension courses and mentored new teachers in the FGV Online Program at Fundação Getúlio Vargas, and has researched Human Resource Management at TecGraf/PUC-Rio. Human Resources Consultant with experience in Recruitment, Training, and Development, has worked on designing and coordinating corporate educational projects for institutions such as PETROBRAS, the Department of Education of the State of Rio de Janeiro, Vale, SulAmérica, Banco do Brasil, and Oi.

 

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Published

2024-12-31

How to Cite

Tractenberg, L., Andrade, C. S. L. de, & Kurtz, R. G. M. (2024). DEVELOPING SOFT SKILLS OF MANAGEMENT UNDERGRADUATES THROUGH THEATER-EDUCATION. Journal of Teaching and Research in Administration and Engineering, 10(3), 17–36. https://doi.org/10.51923/repae.v10i3.377