From the French Lights to the Northeast Sunset: A Social Entrepreneur has Been Made

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51923/repae.v9i1.306

Keywords:

Case Study. Characteristics Entrepreneurial. Topofília. Entrepreneurship Social. Potential entrepreneurs. Business creation.

Abstract

This teaching case reports on the trajectory of a French citizen, teacher, researcher and entrepreneur who found in Brazil the possibility of developing strategic behaviors of an entrepreneurial social nature. The information was collected through interviews with the entrepreneur and two family members. It is possible to consider that although the case contributes to the reality of a locality, this resembles the profile of our teacher as an entrepreneur, since it cannot be guaranteed that it is the best representation of this category. The study of the case opens new discussions about the individual and environmental factors that determine the entrepreneur's decision-making, enabling the marginalized localities to have the opportunity to promote entrepreneurship in loco and to create new teaching methodologies, directed to the formation of people who have potential as entrepreneurs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonia Márcia Rodrigues Sousa, Universidade Federal do Ceará/Professora Adjunta

Profª. Adjunta da Universidade Federal do Ceará - UFC - Campus Sobral, Cursos de Ciências Econômicas e Finanças. Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR; Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Ceará-UFC; Especialização em Gestão de Recursos Humanos pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA; Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Gama Filho. Graduação em Administração pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA; Graduação em Letras pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA. Professora convidada do Programa de Pós-Graduação em Estudos Fronteiriços da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campus do Pantanal, (PPGEF/UFMS/CPAN). MEMBRO DA DIRETORIA DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE ESTUDOS EM EMPREENDEDORISMO E GESTÃO DE PEQUENAS EMPRESAS - 2020-2022 Disciplinas: Teoria Geral da Administração, Logística, Gestão de Operações e Logística, Planejamento Estratégico, Empreendedorismo, Recursos Humanos, Metodologia da Pesquisa, Pesquisa de Mercado e Projetos. Pesquisadora das áreas de: Intenção, comportamento e atitude empreendedora; Sustentabilidade, Governança. Inovação, Desenvolvimento local,Empreendimentos solidários, Gestão Ambiental e Logística Reversa. Avaliadora do ENANPAD, EGEPE, SEMEAD, ENGEMA e parecerista das revistas RECDAM, REGEPE.

Ruan Carlos dos Santos, CENTRO UNIVERSITÁRIO UNIAVAN/Professor - UDESC/Doutorando em Administração

Bacharel em Filosofia pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2002-2005). Licenciatura Plena em Filosofia e Ciências Sociais pela Faculdade Inetgrada Cruzeiro- FIC (2018). Bacharel em Teologia pela FAJE/ITESC (2006-2009). Especialização e MBA em Gestão Estratégica Empresarial pela FAPAG (2012). Especialização em Metodologia de ensino de Filosofia e Sociologia pela FACEL (2017-2018). MBA em Governança Corporativa pela UnIBF (2018-2019). Especialização em Auditoria e Perícia Contábil pela UnIBF (2019-2020). Especialização em Administração, Supervisão e Coordenação Escolar pela UnIBF (2019-2020). Bacharel em Administração pela UniFCV (2021). Bacharel em Administração pela UniCV (2022). Mestrado em Administração pela UNIVALI (2015-2017). Associado na ANEGEPE (Associação Nacional de Estudos em Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas) e na ABEC (Associação Brasileira de Editores Científicos). Professor e Tutor na UniAvan no Curso de Tecnologia em Gestão Financeira, Bacharel em Administração. Consultor/docente credenciado na École National D'Administration (ENA- Brasil). Doutorando em Administração pela UDESC-ESAG (2022).

Alexandre Oliveira Lima, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)/Professor Adjunto

Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Mestre em Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (2006) e Especialista em Gestão de Organizações de Saúde (2009), além de graduado em Administração de Empresa, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Professor Adjunto da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB. Ministra as disciplinas Empreendedorismo no Setor Público, Contabilidade Pública, Orçamento Público e Auditoria e Controladoria no Setor Público.

References

ÁRABE, M. P.; SPITZECK, H. H. (2014). A influência da história de vida na tomada de decisões sustentáveis por lideranças corporativas: um estudo de caso. In.: XXXVIII Encontro Nacional de Pós-Graduação em Administração, 2014, Rio de Janeiro. Anais...Rio de Janeiro.

ABU-SAIFAM, S. (2012). Social entrepreneurship: definition and boundaries. Technology Innovation Management Review, February. DOI: https://doi.org/10.22215/timreview/523

ANSOFF, H. I. (1977). Estratégia empresarial. São Paulo: McGraw Hill, 1977.

BAZERMAN, M. H. (2004). Processo Decisório: para cursos de Administração, Economia e MBAs. Rio de Janeiro: Elsevier Editora.

CORRÊA, V. S.; VALE, G. M. V. A dimensão das motivações empreendedoras: uma investigação retrospectiva. Pretexto, v. 14, n. 4, p. 11-28, 2013.

DA-SILVA, M. P.; DE-ANDRADE, P. A. M.; PRIORI, P. (2009). Topofilia e preservação territorial: identidade local e globalização. In: Jornada dos Cursos de História, Geografia e Arquitetura: Espaço, História e Globalização, Bauru-SP, p. 28-34, 2009.

DORNELAS, J. C. A. (2008). Empreendedorismo corporativo: como ser empreendedor, inovar e se diferenciar na sua empresa. Rio de Janeiro: Elsevier.

EBERLIN, R. J.; TATUM, B. C. (2008). Making just decisions: organizational justice, decision-making, and leadership. Management Decision, 46(2), pp. 310-329. DOI: https://doi.org/10.1108/00251740810854177

ESTIVILL, J. (2014). La investigación sobre el emprededurismo social en Portugal. Prefácio. In: PARENTE, C. Empreendedorismo social em Portugal. Porto: Universidade do Porto, p. 7-16.

FERREIRA, J. M. (2005). Potencial empreendedor e liderança criativa: um estudo com varejistas do comércio de materiais de construção em Curitiba/PR. 132 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. DOI: https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v3n3p45-69

FEUERSCHÜTTE, S. G. (2006). Competências do empreendedor do setor hoteleiro: caracterização e análise baseadas na metodologia da história oral. 2006. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

GOMES, F. A. M.; GOMES, C. F. S.; ALMEIDA, A. T. (2002). Tomada de Decisão Gerencial: Enfoque Multicritério. São Paulo: Editora Atlas.

GIBSON, J. L. V.; IVANCEVICH, J. M.; DORNELLY, J. H.; KONOPASKE, R. (2006). Organizações, Comportamento, Estrutura e Processo. McGraw Hill.

HOPPEN, N. (1992). Resolução de problemas, tomada de decisão e sistemas de informação. Caderno de Administração Geral Programa de Eficácia Gerencial, Porto Alegre.

LIMA, O. R; ROSA, O. Percepção e topofilia: relações e sentimentos sobre a paisagem da cidade de Catalão (GO). In: II Simpósio de Estudos Urbanos: a dinâmica das cidades e a produção do espaço. Brasil: SEURB, Paraná-Campo Mourão,2013.

MCCLELLAND, D. C. (1971). A sociedade competitiva: realização e progresso social. Rio de Janeiro: Expressão e cultura.

MCCLELLAND, D. C. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: Van Nostrand, 1961. DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000

MINTZBERG, H.; RAISINGHANI, D.; THÉORÊT, A. (1976). The structure of unstructured decision processes. Administrative Science Quarterly. Vol. 21, p. 246-275. DOI: https://doi.org/10.2307/2392045

MINELLO, I. F. et al. (2011). Competências e Características Empreendedoras dos proprietários das lojas de um Shopping Popular. 2011. In: XXV Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, 2011.

MIRAGAIA, D. A. (2008). Modelos organizacionais para a tomada de decisão em contexto de mudança – Contributo da Motricidade Humana, Covilhã, Universidade da Beira Interior.

OLIVEIRA, E. M. (2008). Empreendedorismo Social: Da Teoria à Prática, Do Sonho à Realidade. Rio de Janeiro: Qualitymark.

PEREIRA, G. D. F.; CORDEIRO, A. T.; SILVA, M. A. P.; BATISTA, M. M. (2012). Empreendedorismo regional: um olhar sobre a identidade cultural em narrativas locais. In: Anais... EnANPAD, Rio de Janeiro, 36. DOI: https://doi.org/10.7867/1980-4431.2013v18n2p3-26

RÊGO, T. F.; CORREIA, A. M. M.; SALES, L. B.; LIMA, A. K. C.; GIMENEZ, F. A. P. (2013). Empreendedorismo: Estudo sobre a configuração empreendedora na região de Mossoró/RN. In: Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós Graduação em Administração, 37, 2013, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD.

Regalado, A. (2014). The Power to Decide - Whats the point of all that data, anyway? It‟s to make decisions, MIT Technology Review - Business Data and Decision Making: Business report, Jan., p. 1-15, 2014.

SIMON, H. A. (1960). The New Science Of Management Decision. New York, NY: Harper and Row. DOI: https://doi.org/10.1037/13978-000

SIMON, H. A. (1979). Comportamento administrativo: estudo dos processos decisórios nas organizações administrativas. Rio de Janeiro: Ed. da FGV, 278p.

TUAN, Y. F. (1980) Topofilia: um estudo da percepção atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel. 260 p.

TRIVEDI, C.; STOKOLS, D. (2011). Social Enterprises and Corporates Enterprises: fundamental differences and defining features. The Journal of Entrepreneurship, v. 20, n. 1, p. 1-32. DOI: https://doi.org/10.1177/097135571002000101

VALADARES, J. L.; EMMENDOERFER, M. L.; ALVES, R. C. M.; Morais, M. C. A. (2012). O Fenômeno do Empreendedorismo Público: Um Ensaio sobre a Aplicabilidade desse Construto na Administração Pública Brasileira. In: Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação Em Administração, 36, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro.

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Sousa, A. M. R. ., Santos, R. C. dos, & Lima, A. O. . (2023). From the French Lights to the Northeast Sunset: A Social Entrepreneur has Been Made. Journal of Teaching and Research in Administration and Engineering, 9(1), 59–76. https://doi.org/10.51923/repae.v9i1.306