FROM FRENCH LIGHTS TO THE NORTHEASTERN SUNSET IN THE TRAJECTORY OF A SOCIAL ENTREPRENEUR
DOI:
https://doi.org/10.51923/repae.v9i1.306Palavras-chave:
Estudo de caso. Características Empreendedoras. Topofília. Empreendedorismo Social. Potenciais empreendedores. Criação de empresas.Resumo
This teaching case reports the trajectory of a French citizen, professor, researcher, and entrepreneur who found in Brazil the possibility of developing strategic behaviors of a social entrepreneurial nature. The information was collected through interviews with the entrepreneur and two family members. It is possible to understand that the dedication of a teacher with an entrepreneurial vision contributes to educational advancement, and as a teacher an example of a human being wanting the best for his or her locality. The case study opens new discussions about the individual and environmental factors that determine the entrepreneur's decision making, allowing marginalized localities the opportunity to promote entrepreneurship in loco and create new teaching methodologies, directed at training people who have potential as entrepreneurs.
Downloads
Referências
ÁRABE, M. P.; SPITZECK, H. H. (2014). A influência da história de vida na tomada de decisões sustentáveis por lideranças corporativas: um estudo de caso. In.: XXXVIII Encontro Nacional de Pós-Graduação em Administração, 2014, Rio de Janeiro. Anais...Rio de Janeiro.
ABU-SAIFAM, S. (2012). Social entrepreneurship: definition and boundaries. Technology Innovation Management Review, February. DOI: https://doi.org/10.22215/timreview/523
ANSOFF, H. I. (1977). Estratégia empresarial. São Paulo: McGraw Hill, 1977.
BAZERMAN, M. H. (2004). Processo Decisório: para cursos de Administração, Economia e MBAs. Rio de Janeiro: Elsevier Editora.
CORRÊA, V. S.; VALE, G. M. V. A dimensão das motivações empreendedoras: uma investigação retrospectiva. Pretexto, v. 14, n. 4, p. 11-28, 2013.
DA-SILVA, M. P.; DE-ANDRADE, P. A. M.; PRIORI, P. (2009). Topofilia e preservação territorial: identidade local e globalização. In: Jornada dos Cursos de História, Geografia e Arquitetura: Espaço, História e Globalização, Bauru-SP, p. 28-34, 2009.
DORNELAS, J. C. A. (2008). Empreendedorismo corporativo: como ser empreendedor, inovar e se diferenciar na sua empresa. Rio de Janeiro: Elsevier.
EBERLIN, R. J.; TATUM, B. C. (2008). Making just decisions: organizational justice, decision-making, and leadership. Management Decision, 46(2), pp. 310-329. DOI: https://doi.org/10.1108/00251740810854177
ESTIVILL, J. (2014). La investigación sobre el emprededurismo social en Portugal. Prefácio. In: PARENTE, C. Empreendedorismo social em Portugal. Porto: Universidade do Porto, p. 7-16.
FERREIRA, J. M. (2005). Potencial empreendedor e liderança criativa: um estudo com varejistas do comércio de materiais de construção em Curitiba/PR. 132 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba. DOI: https://doi.org/10.15600/1679-5350/rau.v3n3p45-69
FEUERSCHÜTTE, S. G. (2006). Competências do empreendedor do setor hoteleiro: caracterização e análise baseadas na metodologia da história oral. 2006. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
GOMES, F. A. M.; GOMES, C. F. S.; ALMEIDA, A. T. (2002). Tomada de Decisão Gerencial: Enfoque Multicritério. São Paulo: Editora Atlas.
GIBSON, J. L. V.; IVANCEVICH, J. M.; DORNELLY, J. H.; KONOPASKE, R. (2006). Organizações, Comportamento, Estrutura e Processo. McGraw Hill.
HOPPEN, N. (1992). Resolução de problemas, tomada de decisão e sistemas de informação. Caderno de Administração Geral Programa de Eficácia Gerencial, Porto Alegre.
LIMA, O. R; ROSA, O. Percepção e topofilia: relações e sentimentos sobre a paisagem da cidade de Catalão (GO). In: II Simpósio de Estudos Urbanos: a dinâmica das cidades e a produção do espaço. Brasil: SEURB, Paraná-Campo Mourão,2013.
MCCLELLAND, D. C. (1971). A sociedade competitiva: realização e progresso social. Rio de Janeiro: Expressão e cultura.
MCCLELLAND, D. C. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: Van Nostrand, 1961. DOI: https://doi.org/10.1037/14359-000
MINTZBERG, H.; RAISINGHANI, D.; THÉORÊT, A. (1976). The structure of unstructured decision processes. Administrative Science Quarterly. Vol. 21, p. 246-275. DOI: https://doi.org/10.2307/2392045
MINELLO, I. F. et al. (2011). Competências e Características Empreendedoras dos proprietários das lojas de um Shopping Popular. 2011. In: XXV Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, 2011.
MIRAGAIA, D. A. (2008). Modelos organizacionais para a tomada de decisão em contexto de mudança – Contributo da Motricidade Humana, Covilhã, Universidade da Beira Interior.
OLIVEIRA, E. M. (2008). Empreendedorismo Social: Da Teoria à Prática, Do Sonho à Realidade. Rio de Janeiro: Qualitymark.
PEREIRA, G. D. F.; CORDEIRO, A. T.; SILVA, M. A. P.; BATISTA, M. M. (2012). Empreendedorismo regional: um olhar sobre a identidade cultural em narrativas locais. In: Anais... EnANPAD, Rio de Janeiro, 36. DOI: https://doi.org/10.7867/1980-4431.2013v18n2p3-26
RÊGO, T. F.; CORREIA, A. M. M.; SALES, L. B.; LIMA, A. K. C.; GIMENEZ, F. A. P. (2013). Empreendedorismo: Estudo sobre a configuração empreendedora na região de Mossoró/RN. In: Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós Graduação em Administração, 37, 2013, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD.
Regalado, A. (2014). The Power to Decide - Whats the point of all that data, anyway? It‟s to make decisions, MIT Technology Review - Business Data and Decision Making: Business report, Jan., p. 1-15, 2014.
SIMON, H. A. (1960). The New Science Of Management Decision. New York, NY: Harper and Row. DOI: https://doi.org/10.1037/13978-000
SIMON, H. A. (1979). Comportamento administrativo: estudo dos processos decisórios nas organizações administrativas. Rio de Janeiro: Ed. da FGV, 278p.
TUAN, Y. F. (1980) Topofilia: um estudo da percepção atitudes e valores do meio ambiente. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel. 260 p.
TRIVEDI, C.; STOKOLS, D. (2011). Social Enterprises and Corporates Enterprises: fundamental differences and defining features. The Journal of Entrepreneurship, v. 20, n. 1, p. 1-32. DOI: https://doi.org/10.1177/097135571002000101
VALADARES, J. L.; EMMENDOERFER, M. L.; ALVES, R. C. M.; Morais, M. C. A. (2012). O Fenômeno do Empreendedorismo Público: Um Ensaio sobre a Aplicabilidade desse Construto na Administração Pública Brasileira. In: Encontro Anual da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação Em Administração, 36, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Antonia Márcia Rodrigues Sousa, Ruan Carlos dos Santos, Alexandre Oliveira Lima (Autor)
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - No comercial - Sin derivaciones 4.0 Internacional
1.O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
2.O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
3.A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
4.É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigos às normas da publicação.
1.1 Copyright Statement
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivers 4.0 International license.
1. The author (s) authorize the publication of the article in the journal;
2. The author (s) warrant that the contribution is original and unpublished and is not in the process of being evaluated in other journal (s);
3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s);
4. The editors are entitled to make textual adjustments and to adapt the articles to the standards of publication.