APLICAÇÃO DE DESIGN SPRINT EM UM PROJETO EDUCACIONAL VOLTADOS PARA GRADE CURRICULAR DA ENGENHARIA DE PRODUÇÃO
DOI:
https://doi.org/10.51923/repae.v10i2.323Keywords:
Design Sprint, Educational Projects, Production EngineeringAbstract
Agile methodologies have been used in projects since the 1990s, but there is little content that connects agile methodologies with educational projects or production engineering course. Throughout this article, the possibility of applying the Design Sprint (DS) in an educational project using a learning by doing methodology was shown. This application can be inserted in several projects as a practical evaluation, a process improvement, an event development, among other possibilities. Although the DS does not have specific rules for an educational project, it was possible to trace a step-by-step process that guides the process. The adoption of a DS-based design learning model encourages active learning. This model develops new skills in production engineering students, in line with what the job market is looking for.
Downloads
References
ABEPRO. Áreas e Sub- Áreas de Engenharia de Produção. São Paulo, 2017. Disponível em: <http://www.abepro.org.br/interna.asp?p=399&m=424&ss=1&c=362>. Acesso em: 30 ago. 2022.
ABEPRO. Referenciais Nacionais dos Cursos de Engenharia. São Paulo, 2017. Disponível em: < http://abepro.org.br/arquivos/websites/1/referenciais_engenharias_MEC.pdf >. Acesso em: 15 set. 2022.
AMARAL, D. C. Gerenciamento Ágil de Projetos: Aplicação em Produtos Inovadores. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 2-74.
ARAGON, G. T.; MARTINEZ, S. A.; GIGLO, L. B. G. O ensino tradicional e conceitos perpetuados como senso comum: alguns exemplos em Geociências. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/16/21/o-ensino-tradicional-e-conceitos-perpetuados-como-senso-comum-alguns-exemplos-em-geocincias>. Acesso em: 15 set. 2022.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias Ativas para uma Educação Inovadora: Uma Abordagem Teórico-Prática. Rio Grande do Sul: Penso, 2017. p. 2-250.
BENDER, W. N. Aprendizagem Baseada em Projetos: Educação Diferenciada para o Século XXI. São Paulo: Penso, 2014. p. 2-124.
CAMARGO, M. Gerenciamento de Projetos. São Paulo: Elsevier, 2018. p. 2-248.
CARVALHO, I. M. V. Recrutamento e Seleção por Competências. São Paulo: Fundação Getúlio Vargas, 2015. p. 2-48.
FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. São Paulo: Saraiva, 2017. p. 2-112.
KNAPP, J.; ZERASTSKY, J.; KOWITZ, B.; Sprint. o Método Usado no Google para Testar e Aplicar Novas Ideias em Apenas Cinco Dias. São Paulo: Intrínseca, 2017. p. 2-32.
MASSARI, V. L. Gerenciamento Ágil de Projetos. São Paulo: Brasport, 2018. p. 2-58.
MORETTO, V. P. Construtivismo: A Produção do Conhecimento em Aula. São Paulo: Lamparina, 2011. p. 2-34.
PMI. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos- Guia PMBOK® 6ª. ed. EUA: Project Management Institute, 2017.
PMI. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos- Guia PMBOK® 7ª. ed. EUA: Project Management Institute, 2021.
SANTOS, P. F. O desempenho profissional do engenheiro de produção: um estudo de caso sobre as competências e habilidades na visão das empresas. Santa Barbara D'Oste, 2015. Disponível em: <https://www.unimep.br/phpg/bibdig/pdfs/docs/1405201 5_132717_patriciafe rnandadossantos_ok.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 BEATRIS CARDOSO GROPPO (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - No comercial - Sin derivaciones 4.0 Internacional
1.O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do artigo na revista;
2.O(s) autor(es) garante(m) que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
3.A revista não se responsabiliza pelas opiniões, ideias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
4.É reservado aos editores o direito de proceder ajustes textuais e de adequação do artigos às normas da publicação.
1.1 Copyright Statement
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No Derivers 4.0 International license.
1. The author (s) authorize the publication of the article in the journal;
2. The author (s) warrant that the contribution is original and unpublished and is not in the process of being evaluated in other journal (s);
3. The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s);
4. The editors are entitled to make textual adjustments and to adapt the articles to the standards of publication.