CONSUMER BEHAVIOR: Needs and motivation in relation to products and services

Authors

  • Gabriel Alves Mendes Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)
  • Leandro Gabriel Martins de Almeida Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)
  • Cláudia Aparecida Machado Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)
  • Gevair Campos Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)
  • Lidiane Campos dos Santos Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

DOI:

https://doi.org/10.51923/repae.v10i3.353

Keywords:

Behavior. Competition. Consumer.

Abstract

The study addresses consumer behavior and its influence on purchasing decisions. Competition is vital to encourage innovation and improve the quality of products and services. The purchase itself involves several steps that the consumer goes through before, during and after purchasing the product or service. In this context, this research sought to answer the following problem: How to identify and meet the hidden needs of consumers? To answer this question, the general objective was established: to maximize the effectiveness of innovation strategies, increasing the company's competitiveness and success in the long term. The research was of an exploratory applied nature, being carried out through a structured, qualitative questionnaire for random people. The results provide valuable insights into consumer behavior and attitudes, emphasizing personal influence, word of mouth, the importance of a competitive offer and quality service, as well as the consumer's responsibility in choosing appropriate products.

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Author Biographies

Gabriel Alves Mendes, Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Acadêmico do curso de Administração na Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Leandro Gabriel Martins de Almeida, Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Acadêmico do curso de Administração na Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Cláudia Aparecida Machado, Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Mestre em Administração pela Faculdade de Pedro Leopoldo, Graduada em Administração pela da Faculdade Newton Paiva

Gevair Campos, Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Mestre em Agronegócios pela Universidade de Brasília (UnB), Graduado em Administração pelo Instituto de Ensino Superior Cenecista (INESC)

Lidiane Campos dos Santos, Faculdade de Ciências de Tecnologia de Unaí (FACTU)

Mestre em Administração pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Graduada em Administração pelo Instituto de Ensino Superior Cenecista (INESC)

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Published

2024-12-31

How to Cite

Mendes, G. A., Almeida, L. G. M. de, Machado, C. A., Campos, G., & Santos, L. C. dos. (2024). CONSUMER BEHAVIOR: Needs and motivation in relation to products and services. Journal of Teaching and Research in Administration and Engineering, 10(3), 03–16. https://doi.org/10.51923/repae.v10i3.353